Det gode (butikk)liv på landet

Andreas Pettersen har allsidig erfaring, både fra nattklubb- og hotellbransjen, men da jobben i Åfjord kom på banen valgte han å ta utfordringen. I den rykende ferske Extra-butikken står service og vareutvalg i høysetet.

Coop Extra Åfjord så dagens lys 4.mai 2017, etter en periode med hektisk byggevirksomhet. Butikken valgte å holde åpent under hele ombyggingen, til tross for at hele butikken skulle snus på hodet. – Jeg tok det egentlig helt med ro. Det var viktig for oss å kunne betjene våre trofaste kunder, samtidig som Post-i-Butikk måtte holde åpent, forteller Andreas. – Det gikk da rimelig greit, kundene var forståelsesfulle, vi gledet oss til nyåpning, og kaoset var glemt når vi fikk åpne en ny flott butikk.

Utvider åpningstider og utvalg

Den største forskjellen på Extra og Prix er vareutvalget, forklarer Andreas. Vi har utvidet fra 3500 såkalte varelinjer (ulike varer), til 6000 varelinjer, og vi har byttet ut en del «utdaterte» varer og fått et mer tidsriktig vareutvalg. – De seks-sju, gamle typene med konditorfarger og essens som ikke ble brukt, måtte vike plass for mer oppdaterte kjøkken- og baketilbehør, ler han. Mer ferskvare er også en vesentlig forbedring i den nye butikken, og Andreas bedyrer at lave priser er enda viktigere enn før.

Med to andre dagligvarebutikker i Åfjord som har åpent fra 7-23 var det naturlig å satse på samme åpningstid i den nye butikken, for å være tilgjengelig når folk forventer å finne dagligvarer.

Engasjert næringsliv

Det er mye som skjer i Åfjord og vi har et sterkt og framoverlent næringsliv, mener Andreas. Folk er engasjerte, og møter opp. – Selv har jeg vært på noen frokostmøter, men det er utfordrende å rekke alt, når man skal åpne butikk klokka 7. Det er i hvertfall mye som skjer, i mange ulike næringer, og det er veldig positivt for oss i butikkene også.

Samvirket står sterkt i Åfjord

En av næringene som står sterkt i Åfjord er landbruket. Andreas merker spesielt at folk er flinke til å etterspørre produkter fra samvirke-bedriftene Tine og Gilde. – Bønder leverer melka si til Tine, så da er det ikke rart at de vil ha Tine-produkter i butikken, sier han. Det samme gjelder kjøttprodukter fra Gilde. Bøndene leverer kjøttet til Nortura, (som står bak Gilde), samtidig som det er viktig for mange at Gilde er garantert norsk.

Lokalmat er en økende trend

Norsk mat er viktigere og viktigere, og flere butikker i COOP-systemet har fokus på lokalmat. Både på Inderøya og Orkanger har Coop-butikkene fyldige lokalmathyller med områdets varer. – Det har skjedd mye på lokalmatsiden i Åfjord i det siste, så det kan bli aktuelt for oss også etter hvert, mener Andreas. Da kan man kjøre produktdemoer i butikkene med smaksprøver, det er viktig å lage litt show for å lokke kunder og gjøre dem kjent med produktene.

Grillkampanje ble suksess

En av tiltakene Extra har gjort for å skape show, var å kjøre grillkampanje. Kjeden har en campingvogn med grill som reiser rundt i Norge på ulike Extra-butikker, og her var Åfjord en av stoppestedene. –Vi var kanskje litt heldige der og ble valgt ut fordi vi var nyåpnet, men det var veldig populært og vi fikk vist fram mange nye produkter, forteller Andreas. Og så får du veldig god kontakt med kundene!

Stor variasjon i handelen

Kundekontakt er viktig, og vi har en stor gruppe trofaste kunder som gjør hverdagshandelen sin hos oss. Samtidig ser vi at handelen svinger enormt mye. Det er ikke den samme jevne handelen Spesielt i godværshelgene merkes det at Åfjord flerdobler befolkningen, og det er mange ukjente fjes. – Det er vanskelig å beregne varer til disse helgene, innrømmer Andreas.

– Men masse flotte folk og slike utfordringer er jo noe av det som gjør denne jobben spennende!

Andreas Pettersen

Alder: 32 år.
Bosted: Eidemen
Utdanning: Kokk (Hotell- og restaurantfag)
Praksis: Stav Gjestegård, Best Western Hotell – Food & Beverage manager, Nattklubb.
Hovedbeskjeftigelse: Butikksjef Coop Åfjord siden 2015.
Ny virksomhet: Coop Åfjord har gått fra å være Prix til Extra
Største utfordring: Forutse kundestrømmen – handelen varierer mye mer her enn i byen.
Neste milepæl: Skape vekst, arbeidsplasser og økt verdiskaping i bygda.