Grafisk gründer

Sølvi har alltid vært glad i bøker. Så glad at hun som småbarnsmor til og med skrev sin egen barnebok “Fanny og Sirkus Zarka”. Boka kom ut på det lille forlaget Publica Bok i 2013.

– Prosessen med utgivelsen gjorde at jeg tenkte at dette kan jeg like godt gjøre selv, forteller Sølvi.

Og sånn har det blitt. Avgjørelsen om å starte eget forlag ble tatt høsten 2015, og de to første bøkene har allerede kommet. Den første, “Balubamorgen”, kom ut allerede i juli i år. Den skrev like godt Sølvi selv. Det er hennes andre barnebok, denne gangen om beboerne i Solsikkegata og alt det rare som skjer der. Bok nummer to, “Åfjordsnatur”, kom tre måneder senere. Det er en praktbok om åfjordsnatur i samarbeid med den lokale fotografen Arne Hugdal.

Det koster en del å produsere bøker, så jeg er avhengig av at de selger. Åfjordsnatur bør være obligatorisk i hvert hjem i Åfjord, og ikke minst i hver hytte! Det er ei perfekt bok å gi bort, både som firmagave og til jul og bursdager, mener den ferske forleggeren..

Til tross for sin store kjærlighet til bøker har Sølvi startet forlag for å prøve å tjene penger. Det har vært en bratt læringskurve og mye å sette seg inn i. Når de store forlagene også eier bokhandlerkjedene sier det seg selv at det er vanskelig for små, nystartede forlag å gjøre utgivelsene sine attraktive for butikkene.

– Det er dyrt å markedsføre en bok, og det tar mye tid å få redaksjonell omtale i avisene. Derfor er det en fordel med “Åfjordsnatur” som henvender seg til et lokalt publikum. Det er lettere å få omtale og jeg kan distribuere den selv, men jeg merker at bøkene tar mye tid. Sånn sett burde jeg vel heller brukt tid på å få inn jobber som jeg tjener på med en gang. Jeg har jo ikke garanti for at noen vil kjøpe bøkene når jeg setter i gang prosessen fra a til å med en utgivelse, forklarer Sølvi.

Resten av virksomheten er bygd hovedsakelig rundt layout og produksjon av ulike fagblader, tidsskrifter og informasjonsaviser. Hun lager blant annet fagbladene Kosmetikk og Renholdsnytt, og det er hun som lager både menighetsbladet og kommunens informasjonsavis. Sølvi Murvold er opptatt av at nærings- og handelsliv i kommunen blir benyttet av oss som bor her, hvis ikke dør virksomhetene ut.

– Dersom det lokale næringslivet kjøper tjenestene sine utenfor kommunen vil det bli vanskelig å overleve for mange. Det samme gjelder når vi som forbrukere tar valg om hvor vi handler. Handler vi ikke lokalt så dør butikkene. Så enkelt er det, hevder Sølvi engasjert.

Aurora Design og Media, og nå også Aurora Forlag, holder til i Næringstorget i det nye bankbygget. Der sitter hun i et kontorfellesskap med flere andre virksomheter.

– Det er viktig å ha folk rundt seg og å være i sentrum sånn at folk bare kan stikke innom. I teorien kunne jeg jo jobbet hjemmefra, men da hadde jeg nok gått på veggen, smiler Sølvi.

Nylig kom årets tredje bok fra trykkeriet til det lille forlaget. Siste skudd på stammen er en innføring i slektsforskning skrevet av folk hun kjenner fra tiden i Oslo da hun jobbet i LO Media.. Boka “Tid for slekt” har et helt annet nedslagsfelt enn en lokal bok om åfjordsnatur, så Sølvi Murvold ser med spenning frem til hvordan det vil gå med den nye utgivelsen.

– Det er en fin liten innføring i slektsgranskning med intervjuer med blant annet Kåre Willoch, Unni Lindell og Thorvald Stoltenberg, forteller Sølvi stolt.

Med Aurora Forlag på plass kan Sølvi Murvold tilby nærmest et komplett tilbud av grafiske tjenester. De faste oppdragene holder firmaet i gang, men hun håper å få tid til å skrive flere barnebøker. Tobarnsmoren har sett seg lei på at så mye barnelitteratur er utenlandske utgivelser og vil heller lage dem selv.. Kanskje har tiden som Anne Karin Elstads svigerdatter satt sine spor – hvem vet?

Sølvi Murvold

Alder: 48 år.

Bosted: Murvold i Sørdalen.

Utdanning: Typograf. Først grafisk grunnkurs i Trondheim, så videregående kurs i typografi og repro i Stavanger. Lærling hos Misjonssambandets avis Utsyn i Oslo. Har også studert journalistikk ved Høgskolen i Volda.

Praksis: To år som leder av desken i Helglands Blad. Ni år i LO Media, tre av dem som avdelingsleder. Selvstendig næringsdrivende i Åfjord siden 2008.

Hovedbeskjeftigelse: Driver Aurora Design & Media som tilbyr tjenester innen grafisk design, reklame, tekst og foto.

Ny virksomhet: Aurora Forlag.

Største utfordring: Markedsføring av utgivelsene. Man må bruke mye tid og ressurser for å få de store bokhandlerkjedene til å ta inn bøker fra små forlag. Mangel på markedsutdanning og økonomiske ressurser gjør denne jobben ekstra krevende.

Neste milepæl: Å få ut flere bøker på Aurora Forlag slik at det blir sett på som et etablert forlag. Delta i faglige sammenhenger for å knytte kontakter og vise frem bøkene. Og gi ut flere barnebøker.